رم رایگان

  • ۰
  • ۰
تحقیق
  • لینک *پایین مطلب*
  • فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
  • تعداد صفحه93
  • فهرست مطالب
  • مقدمه:
  • - قرض عقد رضایی است نه عینی:
  • اهلیت طرفین
  • - محدودیتهای قیم:
  • - حدود اختیار ولی قهری و وصی:
  • - آیا قرض ویژه اموال مثلی است؟
  • - آیا قرض ویژه اعیان اموال است؟
  • اثر شرط اجل در عقد
  • انتقال موضوع قرض
  • قرض در لغت به معنی قطع کردن و بریدن است، چه آنکه مقرض قطعة از مال خود را جدا می&zwnj کند به مقترض می&zwnj دهد و در اصطلاح چنانکه ماده 648 ق.م می&zwnj گوید، قرض عقدی است که به موجب آن احدطرفین مقدار معینی از مال خود را به طرف دیگر تملیک می&zwnj کند که طرف مزبور مثل آن را از حیث مقدار جنس و وصف رد نماید و در صورت تعذر رد مثل قیمت یوم&zwnj الرد را بدهد.
  • چنانکه در مادة بالا تصریح شده قرض عقدی از عقود مفید است و علاوه بر شرایط اساسی برای صحت معامله مذکور ماده 190 ق.م در انعقاد عقد قرض شرائط خاصه دیگری لازم است که در مورد دین بیان می&zwnj کنند که دین جنبه منفی تعهد است که قائم به مدیون و متعهد باشد. همچنانکهطلب جنبه مثبت آن و قائم بدائن است و در این امر هیچگونه نظری سبب پیدایش آن نیست و فرقی نمی&zwnj نماید که دین حاصل از تعهد باشد یا از شبه&zwnj عقد یا از جرم حاصل شده باشد یا از شبه&lrm آن و یا آنکه بوسیله قانون به وجود آمده باشد. قانون مدنی بسیاری از مسائل مربوط به دین را مبحث تعهدات و سقوط آن بیان نموده که قبلاً باید متذکر بود که از نظر تحلیلی تعهد رابطه&lrm ای بین متعهد (مدیون) و متعهد&zwnj له (دائن) به وجود می&zwnj آورد که متعهد&zwnj له حق می&zwnj دهد مورد تعهد را از تعهد مطالبه بنماید. این حق شخصی است و مستقیماً در مقابل مدیون می&zwnj باشد به خلاف حق عینی که بر مال تعلق می&zwnj گیرد و در مقابل تمامی افراد است ولی باید متذکر بود که حق شخصی مزبور و یا باصطلاح حقوقی حق دینی بی رابطه با اموال خارجی مدیون نمی&zwnj باشد و شماعی بسیار رقیق و غیرمرئی نسبت با اموال مدیون دارد. بدین جهت در مورادی که شخصیت اقتصادی مدیون محو می&zwnj گردد مانند مورد فوت یا ضعیف می&zwnj شود. مانند مورد ورشکستگی آن شعاع غلیظ شده و حق وثیقه که یکی از اقسام حقوق عینی است نسبت به دارایی مدیون ایجاد می&zwnj گردد. این تحول از خصایص حق مالی است و در حق غیرمالی مانند ولایت زوجیت و امثال آن یافت نمی&zwnj شود.
  • مفهوم قرض
  • تعریف:
  • بر طبق ماده 648 قانون مدنی: « قرض عقدی است که به موجب آن احدی از طرفیت مقدار معینی از مال خود را به طرف دیگر تملیک می&zwnj کند که طرف مزبور مثل آن را از حیث مقدار و جنس و قرض و وصف رد نماید و در صورت تعذر رد مثل قیمت یوم&zwnj الرد را بدهد.»
  • قرض وسیله&zwnj ای برای تعاون اجتماعی است: زیرا موجب می&zwnj شود کسی که نیاز به مالی دارد آن را از دیگران بگیرد و در فرصت مناسب مثل آنچه را به وام گرفته است پس بدهد. به این داد و ستد هم صاحب مال و هم نیازمند بدان رغبا بیشتری از صدقه و عطیه دارند. صاحب مال می&zwnj داند که به مثل آنچه وام داده می&zwnj رسد و نیازمند نیز رفع حاجت می&zwnj کند، بی&zwnj آنکه در گرو ترحم و لطف دیگری باشد و منتی بر دوش کشد. به همین دلیل است که در اسلام قرض دادن را در زمرة عبادات آورده و حتی برتر از صدقه شمرده&lrm اند.[1] و با حرام کردن ربا آن را از آلایشهای مادی و سودجوی دور ساخته&lrm اند.
  • در نتیجه همین مبنای اجتماعی، ممکن است عقد قرض چنین تحلیل شود که مالک بدین وسیله به وام&zwnj گیرنده اذن می&zwnj دهد تا مال او را به مصرف
  • [1] - شیخ محمدحسن نجفی. جواهر الکلام، جلد متاخر، ص 258- علامه حلی، تذکره، ج2، ص2.


دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-102199-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%82%d8%b1%d8%b6-%d9%88-%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%ab%d9%86%d9%8a%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d9%8a%d9%86/
  • ۹۵/۰۶/۱۴
  • ali amiri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی