
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه7
مکاتب فلسفه هند
واژه دارشانا Darshana به&zwnj معنی ادراک مستقیم، اشراق و وحی و الهام است اما گاه در معنی دانش و بصیرت نیز به&zwnj کار می&zwnj رود. این مکاتب به&zwnj موضوع فهم حقیقت غایی پدیده&zwnj های هستی و تمام مخلوقات عالم می&zwnj پردازند.
فلسفه هند باستان به&zwnj طور کلاسیک در شش مکتب فکری اصلی به&zwnj نام دارشاناس Darshanas نمایان می&zwnj شود که یوگا یکی از آنها است. شکل&zwnj گیری و تکامل این شیوه&zwnj های اندیشه فلسفی نمادی از سیر تفکر بشر در دوره&zwnj های تاریخ کهن تمدن هندوستان است.
واژه دارشانا Darshana به&zwnj معنی ادراک مستقیم، اشراق و وحی و الهام است اما گاه در معنی دانش و بصیرت نیز به&zwnj کار می&zwnj رود. این مکاتب به&zwnj موضوع فهم حقیقت غایی پدیده&zwnj های هستی و تمام مخلوقات عالم می&zwnj پردازند.
پایه&zwnj گذارمبانی فکری این مکاتب حکیمان Rishi فرزانه&zwnj ای بودند که هر یک از دیدگاه خود به حقیقتی واحد اما از زوایای مختلف نگریسته&zwnj اند و در تعالیم خود با شیوه خاصی آدمی را به&zwnj سوی تزکیه نفس و رعایت اصول اخلاقی راهنمایی می&zwnj کنند تا از این طریق بتوان به درک حقیقت و وجد و سرور دست یافت.
مقصد و مقصود نهایی این مکاتب آن است که روح فردی از راه درک حقیقت به روح کیهانی بپیوندد تا از دور تسلسل تولد و مرگ یا رنج باز پیداییها نجات یابد.
- اسامی این شش مکتب فکری و پدیدآورندگان آنها عبارتند از:
۱ . مکتب سانکهیا Sankhya که موسس آن حکیمی به نام کاپیلا Kapila بوده&zwnj است.
۲. مکتب یوگا Yoga

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-103077-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%aa%d8%a8-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d9%87%d9%86%d8%af/
- ۹۵/۰۶/۱۶