
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:34
پیش از ورود در بحث ذکر نکاتی لازم است:
1) اگر همه مباحث حکومتی در دو سطح منشأ حکومت و حاکمیت و اعمال
حکومت و حاکمیت قابل تقسیم باشد, بحث در مفهوم مصلحت [1] مربوط به سطح اعمال
حاکمیت می باشد یعنی اگر در منشأ حکومت, مشروعیت حاکمیت به هرگونه توجیه
شود (الهی ـ غیر الهی, مردمی ـ غیر مردمی و&hellip ) در بحث مصلحت عمومی سخن بر
سر آن است که این حکومت صلاح عموم را لحاظ می کند و در مصلحت دولت خیر و
صلاح نظام را محور قرار می دهد.
مبحث مصلحت عمومی چنان می تواند موضوعیت داشته باشد که در مسئله اعمال
حاکمیت هم, چه از نوع فردی , گروهی و یا جمهور حکومت کنند, باز
مصلحت عمومی می تواند میزان داوری حکومت حَسَن و قبیح باشد, چنان چه در
مباحث ارسطو خواهد آمد.
الف) مصلحت از دیدگاه اندیشمندان غربی ارسطو, آکوئیناس, هابز و آدام اسمیت
1) مصالح کشور: نقل عین عبارات امام
2) مصالح مسلمین: در پاسخ به طلاب
3) در رابطه با مجمع تشخیص مصلحت:
5) مصلحت نظام: پاسخ به استعفای قائم مقام رهبری
8) تحلیل مصلحت از دیدگاه امام خمینی:

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-110913-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%d9%8a-%d8%aa%d8%b7%d8%a8%d9%8a%d9%82%d9%8a-%d9%85%d9%81%d9%87%d9%88%d9%85-%d9%85%d8%b5/
- ۹۵/۰۷/۱۶