رم رایگان

۶۳ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه19

فهرست مطالب

نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی

و اما از نقش سرمایه انسانی در توسعه انسانی چه می توان گفت

اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند.

سرمایه گذاری درآموزش

نقش نهادهای مالی در توسعه اقتصادی

نهادهای مالی خرد


اقتصاد زیرزمینی و پول شویی

اگر در نظر داشته باشیم که به احتمال زیاد منافع اجتماعی آموزش و بهداشت از منافع فردی شان بیشتر است. اگر این پیشگزاره را بپذیریم در آن صورت، واگذاری این خدمات به بخش خصوصی نمی تواند رفاه اقتصادی را به حداکثر برساند. چون نظام تدارک این خدمات بوسیله بازار، عمدتا بر منافع خصوصی استوار است و درآن صورت، این احتمال جدی وجود دارد که این خدمات به میزانی که برای حداکثر کردن رفاه جامعه لازم است تولید نشود.
نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی

هرآن چه که باعث می شود بازدهی کار بشر با افزایش مهارت هایش بیشتر شود، سرمایه انسانی نامیده می شود. بدیهی ترین نمونه اش هم آموزش وپرورش است.
ولی ویژگی مهم سرمایه گذاری در سرمایه انسانی این است که بخش عمده منافع ناشی از آن به صورت درآمد بیشتر نصیب افرادی می شود که از این سرمایه گذاری ها بهره مند می شوند. همین ویژگی باعث شده است که شماری خواهان واگذاری آموزش و بهداشت به بخش خصوصی باشند.

واما چنین نتیجه گیری ای- به گمان من- نشانه ساده انگاری است.
- آموزش و بهداشت، در عین حال از اهداف پایه ای توسعه اقتصادی جوامع هستند.
- علاوه بر منافع خصوصی، در هر دو مورد منافع عمومی هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
- مشکل تهیه و تدارک این خدمات از آن جا اندکی پیچیده می شود اگر در نظر داشته باشیم که به احتمال زیاد منافع اجتماعی آموزش و بهداشت از منافع فردی شان بیشتر است. اگر این پیشگزاره را بپذیریم در آن صورت، واگذاری این خدمات به بخش خصوصی نمی تواند رفاه اقتصادی را به حداکثر برساند. چون نظام تدارک این خدمات بوسیله بازار، عمدتا بر منافع خصوصی استوار است و درآن صورت، این احتمال جدی وجود دارد که این خدمات به میزانی که برای حداکثر کردن رفاه جامعه لازم است تولید نشود.

هرچه که اختلاف نظر درباره چگونگی سامان دهی این خدمات در اقتصاد باشد، ولی دراهمیت و ضرورت این خدمات برای توسعه اقتصادی اختلاف نظری وجود



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
فیزیو

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات99

&bull تست و تمرین : عملکرد گردش خون اصلی دستگاه قلبی و تنفسی
اصول تمرین درمانی فیزیکی در مدیریت افراد با شرایط قلبی و عروقی اصلی می&zwnj تواند بطور نرمال در برنامه&zwnj های ساختار بندی شده یا در جلسات پی در پی به کار گرفته شوند. برنامه&zwnj های قلبی ساختاری و احیای قلبی تنفسی برنامه&zwnj های درمانی چند بعدی هستند که ضروریات بهترین تمرین درمانی فیزیکی را ارائه می&zwnj دهند. تمایزات میان برنامه&zwnj های ساختار بندی شده در جمعیت بیماران اصلی نهفته است که مد نظر قرار می&zwnj گیرند نه در اصول مدیریت درمانی فیزیکی.
اصول کلی درمان قابل درک شامل کار تیمی، آموزش به بیماران، تست تمرین و آموزش است و نیز تغییر طولانی مدت نحوه زندگی و غیر است و این موارد در مورد گروههای بیمار رایج و معول است. نقش درمانگر فیزیکی به عنوان مأمور سلامت در مدیریت این گروه از بیماران مورد تأ&zwnj کید قرار گرفته شده است. این اصول همچنین هنگامی به کار گرفته می&zwnj شوند که سوء عملکرد قلبی و تنفسی در یک معاینه ثانویه تشخیص داده شود. برای مثال، در یک بیمار که تشخیص در مورد او گرفتگی ماهیچه&zwnj های شانه است، اما سابقه بیماری قلبی نیز در او دیده می&zwnj شود و یا دارای فاکتورهای خطرزا می&zwnj باشد. این شرایط زیر برای کاربردهای اصلی تغییر یک برنامه ورزشی برای گرفتگی شانه گرفته شده است.
منفعت اصلی از این برنامه&zwnj ها بالابردن کیفیت زندگی و سطوح تحمل فعالیتهای روزانه است. یک هدف اساسی پایه&zwnj گذاری تمرینات سلامت در طول زندگی است که شامل پیشگیری ثانویه است. کاربرد این اصل در مرکزیت مدیریت شرایط قلبی و عروقی قرار دارد. البته بسته به اینکه اولیه هستند یا ثانویه امروزه در تمرین کلی، بیماران (شامل کودکان) که به فیزیوتراپ&zwnj ها تحویل داده می&zwnj شوند و مشکلات عصبی عضلانی با عضلانی اسکلتی دارند بالاترین احتمال مشکل اساسی قلبی یا بیماری ریوی یا مربوط به فاکتورهای خطرناک است.
خطوط هدایت بنا شده برای برنامه&zwnj های احیا و فعالیت قلبی، عروقی شامل ارائه سرویس با مرکزیت بیمار است. هر دو برنامه روی تقویت سلامت قلب و عروق در طول برنامه&zwnj های فردی تأکید دارند که برای بهبود وضعیت قلب و عروق طراحی شده&zwnj اند بعلاوه آنها پیشگیری ثانویه را در طول تشخیص فاکتور خطر و تغییر در تلاش برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و اتفاقات تلخ قلبی ارائه می&zwnj کنند. این در دوره&zwnj ای روی مقالات و کتب چاپ شده حجم اکسیژن VO2 max غالباً در مطالعات مورد گزارش قرار گرفت و برای تعبیر VO2 Peak حجم اکسیژن مورد استفاده قرار گرفت. علی رغم این واژه مورد استفاده توسط تخمین گرهای اصلی در هر مطالعه در خلاصه این مطالعات مورد استفاده قرار گرفت.

احیای قلبی و عروقی : پایه شواهد، تأثیر و قابلیت&zwnj ها برای عملی&zwnj بودن:
اگرچه یک دیدگاه تیم با مدیریت و خط&zwnj مشی چند وجهی، در مورد هر دو نوع برنامه مورد توجه است، افرادی که به طور منظم در برنامه شرکت می&zwnj کنند قابلیت عملکردی آنها افزایش می&zwnj یابد. استراتژی&zwnj های مدیریت خود همان بدست گرفتن کنترل علائم و بدست آوردن اعتماد به نفس لازم می&zwnj باشد. این نوع از کنترل شاید بهمترین دلیل ساده برای حمایت از دخالت برای مدیریت شرایط قلبی باشد. این جزء ممکن است به طور ساده در تعیین نتایج طولانی مدت مهم باشد. از قبیل درخواست&zwnj های کاهش یافته برای مراقبت از سلامت و هزینه&zwnj های مراقبت سلامت کمتر موثر بودن احیای قلبی عروقی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و با شواهد زیادی اثبات گردیده است. این برنامه&zwnj ها بطور بین&zwnj المللی استانداردهایی را تشخیص می&zwnj دهند که به خوبی توضیح داده می&zwnj شوند و برای تمام بیماران با شرایط قلبی و عروقی پیشنهاد می&zwnj شوند. آنها در آموزش بیماران به طور خاص آمده&zwnj اند شامل منع سیگار، تغذیه و کنترل وزن و ارتقاء مدیریت خود و آموزش. واژه نیازهای درجه نهایی مورد بازبینی قرار می&zwnj گیرد، البته با دادن تأثیر احیا در افرادی که به شدت مورد نظر هستند با دادن این منابع و کاربردهای اقتصادی بزرگ در مورد نگهداری سلامت افراد و دفاتر خارجی پزشکان و بیماران، احیا می&zwnj تواند به عنوان یک دخالت اصلی بجای یک اولویت دوم بعد از تأثیرات بعدی جراحی و پارا درمانی مورد حمایت قرار گیرد. احیای قلبی و عروقی غیر تهاجمی تأثیرگذاری قیمتی بیشتری نسبت به درمانهای جراحی و دارویی دارد. (به صرفه تر است) و منافع سلامتی طولانی مدت و خطر کمتری را در بر دارد. یک تمایز یا عدم تطابق مهم میان پیش&zwnj نگری و فعالیت احیای قلبی وجود دارد. این دخالت&zwnj های بی&zwnj پایه شواهد و غیر تهاجمی و به صرفه از نظر قیمت، به ندرت مورد استفاده هستند و سرعت استفاده از آنها پایین است. بازگشت به احیای قلبی اینطور گزارش شده است که روی گروههای انتخابی، نامها، گروههای سنی جوانتر و آنهایی که قبلاً شرکت کرده&zwnj اند تأثیر گذار بوده است.
همچنین گزارش شده است که در خصوص در دسترس بودن و استفاده از این برنامه&zwnj ها، موانع بزرگی وجود دارد. مباحثی نیز در مورد پرداخت وجود دارد. تنها یک بخش کوچک از افراد مورد نظر هستند و از آنها تنها یک بخش کوچک هستند که می&zwnj توانند به این برنامه&zwnj ها دسترسی داشته باشند. فاز 1 احیای قلبی، یک مسیر حرکت صعودی تعریف شده&zwnj اند. فیزیک&zwnj دانان و جراحان ممکن است که آگاهی و علم تأثیر دیدگاههای غیر تهاجمی را در مورد مشکلات سلامتی نداشته باشند. مشکلاتی که اساساً با جراحی و دارو مدیریت می&zwnj شوند.
بنابراین کاندیداهای مناسب همیشه مد نظر نیستند. بعلاوه دلائل اجتماعی، روانی برای تحت استفاده قرار دادن این منابع وجود دارد. زن&zwnj ها کمتر درگیر این مشکلات هستند و سرعت&zwnj &zwnj های افت منحنی&zwnj های آنها بالاتر است. بنابراین یک انتخاب در میان افراد نمونه&zwnj برداری شده برای مطالعات در زمینه احیای قلب و عروق وجود دارد. شرکت زن&zwnj ها مرتبط است با تضمین، سطح آموزش، جراحی و در دسترس بودن امکانات نقل و انتقال. هزینه در حال افزایش و در دسترس نبودن دو مانع برای شرکت در احیای قلبی به شمار می&zwnj آیند. سرعت&zwnj های پایین شرکت کردن در این فعالیت به ویژه سرعت های مربوط به زنها، اعضاء گروه اقلیت و افراد پیر و نیز قابلیت دستیابی رو به افزایش یک مرکزیت اصلی در مسئله است. از حقایق پیچیده مربوط به یک برنامه احیای قلبی، اجزاء مختلف ممکن است تأثیرات مختلفی روی سلامت قلب افراد داشته باشد. به علاوه تفاوتهای فیزیولوژیک میان مردها و زن&zwnj ها منجر به تفاوتهای در شرایط قلبی و عروقی می&zwnj شود و این قبیل تغییرات ممکن است تفاوتها را در پاسخ&zwnj های دو جنس به احیای قلبی توضیح دهد.
زنها تمایل دارند که فشار خون سیستولیک و فشار پالسی پایین&zwnj تری داشته باشند نسبت به مردان و نیزچربی خوب کمتر و سطوح هوموسیستین کمتری نسبت به مردان دارند. زنها همچنین بیماری قلبی خاموش (بی صدای) بیشتری نسبت به مردان دارند که غالباً مربوط است به مشکلات مربوط به خواب در زنها. نتایج یک مطالعه توضیحی نشان می&zwnj دهد که زنها کمتر به نظر می&zwnj رسد که به رژیم جواب دهند و نیز به خطوط راهنمای تغییر تمرینی در مقایسه با رژیم&zwnj های ترک سیگار، مصرف دارو و مدیریت استرس لازم است توجه خاصی به انگیزه بخشی از افراد شرکت کننده داده شود. برای کمک به آنها در تشخیص مهارت&zwnj های جدید خود فعالیت&zwnj های منزل و جامعه و برای ادامه رفتارهای روزمره زندگی جدید خود در چارچوب برنامه با در نظر داشتن این نکته که آموزش و تمرین اجزاء هسته&zwnj ای احیای قلبی و عروقی هستند. درمان فیزیکی به طور نادر قرار داده می&zwnj شود با مراقبت برای افراد با مشکل قلبی انجام شود. مواد و ابزار آموزش باید مطابق با نیازهای یادگیرنده و ظرفیت&zwnj های او تخصصی شده باشند؛ در غیر اینصورت منابع از بین خواهند رفت. یک گوناگونی نشاندار و قابل توجه میان توانایی متوسط خواندن آمریکایی و سطوح قابلیت یادگیری ابزار آلات احیاء قلبی وجود دارد. تعداد بیشمار کلمات پلی سیلابیک (چند بخشی) یک فاکتور اصلی است.
برنامه&zwnj های احیای قلبی در مراکز طبیعی در مجامع بزرگ مورد اجرا قرار دارند. اکثریت وسیعی از بیماران به احیاء قلب و عروق دسترسی ندارند. دوم اینکه، شرکت طولانی مدت و پیروی از اصول برنامه مورد بی توجهی قرار می گیرد به ویژه برای زنان
اصول این برنامه&zwnj ها روی عملکرد درمان فیزیکی تأثیر می گذارد که می&zwnj تواند روی یک پایه یک به یک در یک تمرین خصوصی مورد اجرا قرار گیرد و یا در یک بیمارستان فرمال در مورد احیای قلب و عروقی ندارد. در چنینی شرایطی نتایج قابل مقایسه با برنامه&zwnj های فرمال است. یک فلسفه مراقبت در منزل در رشته مراقبت سلامت شکل گرفت شامل احیاء قلب و عروق و این بمنظور دستیابی به افراد گروههای مورد نظر است. بیمارانی که بعد از جراحی بایپس حالت ثابت دارند با یک برنامه خانگی دقیق فردی به خوبی افرادی که در برنامه احیای بر پایه مرکزیت شرکت دارند، عمل می&zwnj کنند. همینکه بیماران فعالتر می&zwnj شوند وضعیت دارویی آنها نیز تغییر می&zwnj کند. درمانهای دارویی باید روی یک اساس پیش رنوده بازنگری شوند و تجویزها طبق آن تغییر کنند. این تغیییرات روی تأثیرات متابولیک طولانی مدت تمرین اثر می&zwnj گذارد به علاوه سلامت افزایش داده شده و کاهش وزن بالقوه کار تمی پی در پی برای مانیتور کردن وضعیت دارویی بیمار لازم است تا اطمینان پیدا کنیم که تجویزات دارویی به نحوی تغییر داده می&zwnj شوند که مناسب هستند، شامل آموزش و تمرین، حذف یا کاهش نیاز برای مصرف دارو و حمایت پارا ماکولوژیکال یک نتیجه درمانی فیزیکی مهم با فلسفه اخذ نتیجه بهتر است. تست و تمرین عملی فرمال مهارت&zwnj های درمانی فیزیکی اصلی در تشخیص، ارزیابی و توضیح تمرین بیمار وجود دارند.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
گزارش

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه71

فهرست مطالب

مقدمه .............................................................................................................................. 3

تشکر..................................................................................................................................4

فصل اول..........................................................................................................................7

تاریخچه.............................................................................................................................8

بخش ها..............................................................................................................................9

کلینیک های تخصصی.......................................................................................................11

شرکتها و سازمانهای طرف قرارداد با بیمارستان.................................................................12

نیروی انسانی....................................................................................................................13

چارت سازمانی..................................................................................................................14

شرح وظایف امور مالی.....................................................................................................15

شرح وظایف امور اداری....................................................................................................18

فصل دوم:.......................................................................................................................20

بخش اول : اصول حسابداری.............................................................................................21

مراحل به بارآمدن هزینه...................................................................................................21

تنظیم اسناد حسابداری......................................................................................................23

نمونه سند هزینه فرم 1.....................................................................................................24

توضیحات سند هزینه فرم2...............................................................................................25

نمونه مثال های سند هزینه................................................................................................26

توضیحات........................................................................................................................34

نمونه مثال های روکش سند.............................................................................................35

ثبت دفتر روزنا مه............................................................................................................43

انتقال به دفاتر کل ............................................................................................................47

بخش دوم: طرح کارانه ی پزشکان....................................................................................57

طرح کارانه ی پزشکان.....................................................................................................57

نمونه مثالی از طرح کارانه................................................................................................59

توضیحات طرح.................................................................................................................63

بخش سوم: حقوق و دستمزد................................................................................................69

توضیحات حکم کارگزینی..................................................................................................69

نمونه مثال هایی از حقوق و دستمزد...................................................................................70

فصل سوم .......................................................................................................................77

نمونه ی کلی یک سند هزینه ............................................................................................78

سند حسابداری مربوط به سند صفحه ی 31.......................................................................79

سند حسابداری طرح کارانه ی پزشکان در مهر 84 مربوط به مثال صفحه 59 ....................80

سند حسابداری پرداخت حقوق پرسنل در آبان 1385...........................................................82

ضمایم

تاریخچه:

بیمارستان شهید محمد علی &zwnj رجایی با اهدا&zwnj &zwnj ی زمین وبنا توسط مرحوم یدالله دهستانی وبا مالکیت دولتی از سال 1345درحصارک کرج به صورت درمانگاه شروع به کارنموده است. از سال 1361 با دایرنمودن بخش داخلی و اورژانس با تعداد 100 تخت به فعالیت خود ادامه داده است ، زیر بنای بیمارستان در ابتدا ،1374 متر مربع بوده ، که با گسترش فضای فیزیکی&zwnj در سالهای 66 و 77 هم اکنون مساحت کل زمین بیمارستان 7750 متر مربع و زیر بنای 6000 متر مربع میباشد.

درحال حاضر با ایجاد تمهیداتی پروژه های سی تی اسکن ،گاما اسکن ( پزشکی هسته&zwnj ای ) جراحی قلب بازوآنژیوگرافی وفیزیوتراپی&zwnj درحال راه اندازی می باشدکه با مساعدت افراد خیردرقالب شرکتهای خاور میانه و&hellip صورت خواهد گرفت .

بخش ها:

بیمارستان شهید رجایی با 192 تخت مصوب و 133 تخت فعال دارای بخش های داخلی زنان و مردان (داخلی عفونی و داخلی مغز و اعصاب ) ، بخش های ویژه ( سی تی یووپست سی سی یو و آی سی یو ) بخش دیالیز و بخش فوریت های پزشکی بوده و آماده ی ارائه ی خدمات به مراجعین محترم می باشد .

بخش های داخلی :

بخش های داخلی زنان و مردان با داشتن 62 تخت فعال دردوبخش مجزا با به&zwnj کارگیری متخصصین سرشناس وخوشنام درگرایش های داخلی ، عفونی&zwnj ، داخلی مغزواعصاب ، رادیولوژی ، گوارش ، نفرولوژی، وپرستاران ما&zwnj هرو ورزیده باداشتن امکانات وتجهیزات پزشکی وغیرپزشکی به مراجعین سرویس دهی نموده وبه منظور بهبودکیفی وضعیت ساختمانی وتجهیزاتی به صورت&zwnj روزانه ، ماهیانه و سالیانه تحت نظارت وبازرسی سوپروایزران بیمارستان بوده است وطبق برنامه ریزی واجرای مناسب صورت می گیرد .

بخش های سی سی یوو پست سی سی یو :

بیمارستان شهید رجایی با داشتن&zwnj دو بخش سی سی یو و دو بخش پست سی سی یو واتاق پیسینگ به&zwnj عنوان بزرگترین بلوک غرب استان تهران پذیرای بیماران عزیز بوده و با به کارگیری پزشکان وپرستاران دلسوزوآخرین دستاورهای&zwnj تجهیزات پزشکی&zwnj درراستای ارائه ی خدمات مربوط فعالیت می کند .

بخش آی سی یو:

بیمارستان شهید رجایی در سطح شهرستان کرج به عنوان تنها مرکز درمانی دارای بخش آی سی یو داخلی می باشد.

بخش دیالیز :

این بخش با به کارگیری پزشک فوق تخصص نفرولوژی و پرستاران آموزش دیده در قالب چهار شیفت کاری درتمام ایام هفته نسبت به ارائه ی سرویس به بیماران دیالیزی اقدام می نمایند.

بخش فوریت های پزشکی :

بخش فوریتهای پزشکی با داشتن 18 تخت فعال درقالب اتاق های احیاء قلبی، ریوی، تحت نظر، نوار قلب ،تزریقات وداروخانه ی اورژانس به صورت شبانه&zwnj روزی فعال بوده و با به&zwnj کارگیری پزشکان عمومی به ارائه&zwnj ی خدمات درمانی به بیماران مبادرت می ورزد .

کلینیک های تخصصی:

کلینیک تخصصی



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود


دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
مقاله

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:17

فهرست مطالب

تعریف اخلاق

دسته بندى مسائل اخلاقى

طرح مورد نظر و شرح آن

اخلاق خانواده

رابطه فرزند با پدر و مادر

رابطه زن و شوهر

لطایف اخلاقی

درمان با سوره یس

ناصر الدین شاه و حکیم جلوه

تعریف اخلاق

علم اخلاق عبارت است از فنى که پیرامون ملکات انسانى بحث مى&rlm کند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حیوانى و انسانى اوست، به این غرض بحث میکند که فضائل آنها را از رذائلش&rlm جدا سازد و معلوم کند کدام یک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضیلت و مایه کمال اوست، وکدامیک بد و رذیله و مایه نقص اوست، تا آدمى بعد از شناسائى آنها خود را با فضائل بیاراید، واز رذائل دور کند و در نتیجه اعمال نیکى که مقتضاى فضائل درونى است، انجام دهد تا دراجتماع انسانى ستایش عموم و ثناى جمیل جامعه را بخود جلب نموده، سعادت علمى و عملى&rlm خود را به کمال برساند.

ترجمه تفسیر المیزان جلد 1 صفحه 558 علامه سید محمد حسین طباطبائى

دسته بندى مسائل اخلاقى

فلاسفه اخلاق تاکنون، به پیروى از ارسطو، اخلاق را به ملکات راسخه در نفس که در اثر تکرار عمل حاصل مى&rlm شود تفسیر کرده&rlm اند. و از آنجا که منشا اعمال و رفتار انسان قواى نفسانى اوست، هماهنگ با تنوع و تعدد قواى نفسانى، فصول اخلاق را به اقسام متنوعى تقسیم کرده&rlm اند. آنان مى&rlm گویند: قوایى که در پیدایش فعال و به دنبال آنها ملکات انسان مؤثر هستند سه دسته&rlm اند: 1 - قوه عقلیه. 2 - قوه شهریه. 3 - قوه غضبیه. هر یک از این قواى سه گانه، رفتارها و کردارهاى ویژه&rlm اى طلب مى&rlm کنند و نیز به ترتیب اولویت این قوا، به بررسى اعمال و رفتار انسان مى&rlm پردازند. و علماى اخلاق اسلامى هم غالبا به پیروى از ارسطو کم و بیش همین تقسیم بندى را رعایت کرده&rlm اند.

اکنون، در ارتباط با تقسیم فوق دو سؤال قابل طرح است که دقت در آنها در جاى مناسب خود قابل ملاحظه خواهد بود: نخست آنکه آیا تقسیم قواى نفس به این سه قوه درست است و آیا مى&rlm توان قواى نفس را در این سه خلاصه کرد؟ دوم آنکه تقسیم اخلاق و رفتار و ملکات اخلاقى بر اساس تنوع قواى نفسانى آیا مى&rlm تواند مطلوب باشد و یا اینکه بهتر است روش دیگرى براى تقسیم آنها پیدا کنیم؟

مى&rlm توان گفت: هر دو مطلب فوق تا حدى قابل مناقشه است و ما مى&rlm توانیم در این زمینه تقسیمات دیگرى ارائه کنیم که مبتنى بر تنوع قواى نفس نباشد و یا تقسیماتى که مبتنى بر قواى نفس باشد ولى، قواى نفس را در این سه قوه منحصر نکنیم و تعداد بیشترى از قوى نفس و تنوع ظریفترى از آنها را اساس کار خود و ریشه تقسیم رفتارها و ملکات اخلاقى قرار دهیم چنانکه به یارى خداوند بزودى مطرح خواهیم کرد.

از نظر ما موضوع علم اخلاق اعم از ملکات نفسانى است که فلاسفه اخلاق تاکنون به عنوان موضوع علم اخلاق بر آن تاکید داشته&rlm اند و چنانکه قبل از این گفته&rlm ایم: موضوع اخلاق اعم از ملکات اخلاقى است و همه کارهاى ارزشى انسان را که متصف به خوب و بد مى&rlm شوند و مى&rlm توانند براى نفس انسانى کمالى را فراهم آورند یا موجب پیدایش رذیلت و نقصى در نفس شوند، در بر مى&rlm گیرد و همگى آنها در قلمرو اخلاق قرار مى&rlm گیرند.

چنانکه به نظر ما قرآن کریم و روایات نیز این سخن را تایید مى&rlm کنند. بنابراین، مى&rlm توان گفت: موضوع اخلاق، موضوع وسیعى است که شامل ملکات و حالات نفسانى و افعالى مى&rlm شود که رنگ ارزشى داشته باشند.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

مقدمه :
کوشش های اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود بدست آورد، این تمایل را می&zwnj توان دستیابی به کارایی و بهره&zwnj وری بالاتر نامید. بهره وری مفهومی جامع و در برگرنده کارایی است که افزایش آن به منظور ارتقای سطح زندگی، رفاه، آرامش و آسایش انسانهاست، همواره مدنظر دست اندرکاران سیاست و اقتصاد بوده است. برخی بقا و تداوم یک نظام سیاسی و اقتصادی را نیز موکول به بهره&zwnj وری دانسته&zwnj اند. لنین هنگامی که نظرات فلسفی خود را در زمینه قدرت تولید مطرح می&zwnj نماید، بحث خود را با این جمله پایان می&zwnj دهد که « در تحلیل نهاییف بهره&zwnj وری کار، مهمترین موضوع و اساسی&zwnj ترین مسأله برای پیروزی سیستم اجتماعی ما محسوب می&zwnj شود.» به طور کلی اهمیت و شناخت بهره&zwnj وری منحصر به مکاتب و جوامع سرمایه&zwnj داری و سوسیالیسم نبوده و در مکتب و جامعه اسلامی نیز بر آن تأکید شده است. به عبارتی، بهره وری ریشه تاریخی بیش از هزار و جهارصد ساله دارد، اما مصادیق علمی و سنجش علمی آن در سالهای اخیر مطرح شده است. اگر روش اندازه&zwnj گیری علمی و شاخص صحیحی به کار برده نشود، با مغلطه و کلی گویی در بهره وری مواجه خواهیم شد و عدم تطبیق آن با اصول علمی، اتلاف منابع و در نتیجه عدم دستیابی به بهره وری چه در سطح بنگاه و چه در کلیت نظام اقتصادی را در پی خواهد داشت. در روش جدید با اندازه گیری کارایی و بهره وری به سؤالات عمده زیر پاسخ لازم داده می&zwnj شود:
&ndash کارایی هر یک از بنگاهها، ادارات، مؤسسات و به طور کلی واحدهای تصمیم ساز به چه میزان باشد؟
&ndash واحدهای کارا و غیر کارا کدامند؟
&ndash تحولات بهره وری در واحدها طی زمان چگونه بوده است؟
&ndash علل افزایش یا کاهش بهره وری در واحدها کدامند؟
&ndash تمهیدات لازم برای افزایش بهره وری و کارایی در بنگاهها چه می&zwnj باشند؟

معرفی و اهمیت موضوع از لحاظ اقتصادی :
اگرچه بهبود بهره وری بر اساس اصل عقلانیت اقتصادی همواره باید مورد توجه قرار گیرد، لیکن امروزه با کمرنگ شدن مرزهای اقتصادیریال رقابت در صحنه جهانی، ابعاد تازه&zwnj ای یافته و تلاش برای بهبود بهره وری، پایه اصلی این رقابت را تشکیل می&zwnj دهد. در این راستا بسیاری از کشورها برای اشاعه فرهنگ بهره وری و به کارگیری فنون و روشهای ارتقاء آن، اقدامات زیادی انجام داده&zwnj اند. بررسی عملکرد کشورهایی که طی سالهای اخیر رشد اقتصادی چشمگیری داشته&zwnj اند، حکایت از آن دارد که اکثر کشورها این رشد را عمدتاً از طریق افزایش بهره وری به دست آورده اند به صورتی که نقش سرمایه گذاری جدید در این رشد در مقایسه با نقش افزایش بهره وری در آن اندک بوده است. در کشورما نیز تلاش برای بهبود و ارتقاء از یک انتخاب فراتر رفته و عملاض به یک ضرورت تبدیل شده است. درشرایط فعلی با توجه به نوسانات شدید درآمدهای ارزی وکمیابی سرمایه در کشور، افزایش تولید کالاها و خدمات، از طریق سرمایه گذاریهای جدید با محدودیتهایی مواجه است. بنابراین در سالهای آتی انتظار رشد بالای اقتصادی کشور در برنامه سوم تنها با افزایش بهره وری به واقعیت خواهد پیوست.

بهره وری و رشد اقتصادی :
ضرورت رشد و توسعه و حل مشکلات اقتصادی، انسان را با حقیقتی به نام کمیابی مواجه ساخته است. بدون شک هدف از رشد و توسعه اقتصادی در جامعه بشری، افزایش رفاه مردم است. یکی از عوامل تعیین کننده میزان رفاه جوامع، میزان برخورداری افراد از امکانات موجود در جامعه (یعنی کالاها و خدمات) می&zwnj باشد. این میزان را به اصطلاح اقتصادی « سطح زندگی» می&zwnj نامند. بدون افزایش کارایی و بهره وری هیچ اقتصادی نمی&zwnj تواند انتظار اعتلای سطح زندگی مردم خوذ را داشته باشد. سطح زندگی بالای مردم کشورهای صنعتی اساساً ناشی از بهبود بهره وری در این جوامع و اقتصاد کارای آنها می&zwnj باشد. به اقتصادی کارا گفته می&zwnj شود که از منابع خود آنقدر کالا و خدمات تولید نمایند که در شرایط موجود تولید بیش از آن سطح ممکن نباشد و اگر با منابع موجود نتوان بیش از آنچه که هست تولید نمود، حاکی از وضعیت تولید با حداقل هزینه نیز می&zwnj باشد. آگاهی نسبت به میزان بهره وری و چگونگی روند تغییرات آن در طی زمان در تحقق اهداف رشد اقتصادی ئ تأمین رفاه جامعه کمک شایان توجهی خواهد نمود. لازم به یادآوری است که در جهان کنونی میزان تقاضا در مقایسه با عرضه کالاها و خدمات به دلایل زیر به طور سرسام آوری رو به افزایش است که ایجاد و برقراری توازن تنها از طریق افزایش بهره وری امکان پذیر خواهد بود.

بهره&zwnj وری و اقتصاد ایران :
جهان در قرن بیست و یکم دنیایی آکنده از رقابت، توسعه بازارها، ظهور و رواج تکنولوژی&zwnj های برترو گسترش تجارت است که شرط توفیق در این عرصه بهره&zwnj گیری از فرصتها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. کشورهای نوخاسته صنعتی در مسیر رشد و توسعه چهار مرحله را تجربه نموده&zwnj اند.
۱٫ مرحله خودکفایی صنعتی یا جایگزین واردات از طریق سرمایه&zwnj گذاری مبتنی بر تکنولوژی نسبتاً ساده در تولید کالاهای مصرفی
۲٫ مرحله توسعه صادرات محصولات کاربر که تقاضا برای آنها در بازار جهانی وجود داشته و بخش عمده&zwnj ای از این تولیدات، مشابه تولیدات مرحله نخستین ولی با کیفیت بالاتر بوده است
۳٫ مرحله ایجاد صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و حرکت تدریجی از صنایع واسطه&zwnj ای سرمایه&zwnj بر به صنایع با تکنولوژی بالا
۴٫ مرحله آزاد سازی و حرکت به سمت تولیدات مبتنی بر روشهای پیشرفته و ورود به عرصه رقابت گسترده صادراتی در بازارهای بین المللیشایان توجه است که راز موفقیت این کشورها در هر یک از مراحل چهارگنه مذکور توجه به بهبود بهره&zwnj وری و کارایی بوده است. بنابراین تلاش در جهت شناخت دقیق مفاهیم بهره&zwnj وری و تعیین عوامل مؤثر در افزایش آن یکی از شرایط ضروری برای تحقق رشد، توسعه و رفاه اقتصادی جامعه می&zwnj باشد. در یک نگاه کلی اقتصاد کشور ما دارای دو ویژگی اصلی است، اولاً به شدت به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام وابسته است و ثانیاً با نرخ رشد نسبتاً بالای جمعیت مواجه بوده است. تامین مایحتاج اولیه جمعیت و روند فزاینده واردات کالاهای مصرفی هر ساله مبالغ بیشتری از درآمدهای ارزی کشور را از جریان سرمایه&zwnj گذاری خارج می&zwnj کند که با تداوم این وضعیت از امکانات سرمایه&zwnj گذاری برای تولید کالاها و خدمات کاسته خواهد شد، به طوری که سرمایه&zwnj گذاری از طریق منابع داخلی به میزان قابل توجهی تحت تأثیر کاهش درآمدهای ارزی قرار خواهد گرفت. استفاده از منابع خارجی سرمایه نیز به خاطر فراهم نبودن بسترهای لازم دارای چشم انداز روشنی نمی&zwnj باشد. بنابراین راهکار عمده جهت افزایش تولید کالا و خدمات، ارتقای سطح بهره وری است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. با ارتقای بهره&zwnj وری می توان محصولاتی با کیفیت برتر و قیمت کمتر تولید و زمینه&zwnj های لازم جهت ورود به بازارهای جهانی را فراهم نمود. بدین ترتیب نه تنها از تمام ظرفیتهای تولیدی موجود کشور بهره&zwnj گیری خواهد شد بلکه امکان توسعه این ظرفیتها نیز فراهم خواهد گردید. با درک ضرورت این موضوع در برنامه دوم توسعه اقتصادی کشور به اندازه&zwnj گیری بهره&zwnj وری تأکید شده و این موضوع در تبصره ۳۵ قانون برنامه دوم توسعه (۷۸-۱۳۷۴) به صورت زیر درج گردید: « جهت افزایش بهره&zwnj وری نظان اداری، بهبود سیستمها و روش&zwnj های کار، استفاده از تکنولوژی پیشرفته و افزایش مهارتهای مدیران کشور، دستگاههای اجرایی باید بخشی از اعتبارات خود را به توسعه و بهبود مدیریت و افزایش بهره&zwnj وری اختصاص دهند. میزان این اعتبارات همه ساله توسط دولت در لایحه بودجه پیش&zwnj بینی خواهد شد&hellip » شایان یادآوری است که همچنین، سیاستهای عمومی جهت افزایش کارایی بهره&zwnj وری در کشور به شرح زیر در نظر گرفته شد :
&ndash برقراری نظام ارزشیابی، رتبه بندی و تشخیص صلاحیت مدیران شرکتهای دولتی
&ndash قانونمند نمودن کلیه پرداختهای پرسنلی شرکتهای دولتی و تعیین ضوابط استفاده مدیران و کارکنان شرکتها از تسهیلات و امکانات این شرکتها و متناسب نمودن پرداختهای مدیران با کارایی و عملکرد آنها
&ndash برقراری نظام ارزشیابی دقیق و سنجش کارایی در سیستم اداری ئ کاهش نیروی کار غیر ضروری
&ndash اعمال سیاست تشویق و تنبیه به منظور افزایش کارایی.


دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله data center چیست؟

دانلود مقاله data center چیست؟

;

;

;

;

;

;

;


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:15

چکیده:

Center چیست؟
Data Center ها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعت ‌ای به اینترنت، و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساختند. شرکت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره کردن فضای محدودی در این سرورها، سایت‌های وب خود را معرض دید عموم قرار دهند.
; ;
تا قبل از دهه 90 استفاده از اینترنت برای مردم عادی به سادگی امکان‌پذیر نبود، چرا که استفاده از امکانات اینترنت نیاز به دانش خاصی داشت. محیط خط فرمانی(Command Line) و ساختار غیر گرافیکی اینترنت سبب شده بود که کاربران عادی علاقه چندانی به استفاده از اینترنت نداشته باشند.
در اوایل دهه 90، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اینترنت (سال 1993 ) و پروتکل HTTP که به سادگی امکان به اشتراک گذاشتن مستندات در اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌داد، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده شد. از سوی دیگر با اضافه شدن کاربران اینترنت، حجم مستندات نیز روز به روز افزایش یافت. مسلماً خطوط سابق اینترنتی و سرورهای موجود، توانایی جوابگویی به خیل عظیم کاربران را نداشتند.

همچنین با زیاد شدن کاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نیز سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، مفاهیم تجاری نیز وارد عرصه اینترنت شدند. شرکت‌های تجاری نیاز به سرورهایی داشتند که این امکان را به آنها بدهد که به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختیار مشتریان و کاربران خود قرار دهند.

بالطبع این امکان وجود نداشت که هر شرکت یا سازمانی که قصد راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راه‌اندازی سرور خود کند، چرا که با وجود کاربران زیاد این سایت‌ها و حجم بالای ترافیک، نیاز به اتصال‌هایی با سرعت‌های بسیار بالا وجود داشت که مسلما حتی در صورتی که این امکان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزینه بالایی را می‌طلبید.

راه‌حلی که برای این مشکل به نظر رسید، راه‌اندازی مراکز خاصی تحت عنوان Data Center یا مراکز داده‌ای بود. Data Center ها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعت ‌ای به اینترنت، و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساختند.
شرکت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره کردن فضای محدودی در این سرورها، سایت‌های وب خود را معرض دید عموم قرار دهند. برخی شرکت‌های بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در مرکز داده‌ای می‌کردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص کنترل می‌کردند.
اکنون با توجه به رشد سریع اینترنت، روز به روز به تعداد Data Center ها اضافه می‌شود به طوری که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته این مراکز وجود دارند. تمرکز این مراکز بخصوص در کشور امریکا بسیار زیاد است. دلیل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اینترنت و همچنین در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد.

برخی از این Data Center از طریق خطوط مختلف فیبرنوری، پهنای باندی بیش از 4Gbps را در اختیار دارند و تعداد سرورهای این Data Center معمولا بیش از 1000 است که بر اساس مشخصات به متقاضیان اجاره داده می‌شود.
پارامترهای زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور تاثیرگذار است که می‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه Hard Disk ، حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می‌گیرد، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه مرکز داده‌ای بستگی دارد.

مشخصات یک Data Center
Data Centerهای متفاوتی در نقاط دنیا وجود دارد که با توجه به نیاز و همچنین شرایط منطقه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. استاندارد خاصی برای یک Data Center وجود ندارد اما در اینجا سعی شده است به برخی از مشخصات عمومی یک مرکز داده‌ای اشاره شود. در اختیار داشتن اتصالات مختلف به اینترنت از طریق ISP و ICPهای مختلف: به طور معمول یک Data Center برای اتصال به اینترنت از چندین اتصال مختلف استفاده می‌کند تا در صورتی که هر یک از اتصالات به دلیلی از کار افتادند، در سرویس‌دهی مرکز وقفه‌ای پیش نیاید. برخی از Data Center معروف با بیش از 12 اتصال مختلف به اینترنت متصلند.

وجود سیستم قدرت پشتیبان:
یکی از مهم‌ترین مسائل در Data Center سرویس‌دهی بدون وقفه به مشتریان می‌باشد. با توجه به امکان قطع برق به دلایل مختلف همچون حوادث غیرمترقبه یا جنگ، نیاز به سیستم برق پشتیبان ضروری است. معمولاً Data Centerهای بزرگ از UPS های مخصوصی استفاده می‌کنند که امکان سرویسدهی به بیش از 100 کامپیوتر را دارند. علاوه بر سیستم UPS، ژنراتورهای قوی نیز در مرکز داده‌ای وجود دارد تا در صورت قطع بلندمدت برق، سرویس‌دهی بدون وقفه انجام شود.

وجود سرورهای متعدد:
هدف اصلی یک Data Center در اختیار گذاشتن سرورهای وب برای مشتریان است. سرورهای مورد استفاده با توجه به نیاز و امکانات Data Center تعیین می‌شود. تنها تفاوت مهم، نوع سرورهای مورد استفاده توسط Data Center است. در Data Center ها از دو نوع سرور استفاده می‌شود: سرورهای Rackmount و یا سرورهای Desktop. با توجه به حجم کم سرورهای Rackmount این امکان برای مرکز داده‌ای فراهم می‌شود که در فضایی کوچک، تعداد زیادی سرور قرار گیرد. اما مسئله مهم در این نوع سرورها، قیمت بالای این سرورها نسبت به سرورهای Desktop است. علاوه بر این امکان ارتقاء سرورهای Rack Mount تنها به مقدار اندک امکان‌پذیر است. با توجه به این موضوع اکثر Data Center از سرورهای Desktop استفاده می‌کنند.

مشخصات فیزیکی:
با توجه به این نکته که اکثر سرورهای وب از نوع Desktop هستند، ساختمان‌های مراکز داده‌ای اکثرا با سقف‌های بلند ساخته می‌شوند که علاوه بر تهویه هوا، امکان قرار دادن سرورهای بیشتر را می‌دهند. همچنین در تمامی Data Centerها، مسیرهایی برای گذراندن کابل‌های شبکه و همچنین کابل‌های برق وجود دارد. علاوه بر اینها، وجود سیستم تهویه قوی برای پایین نگاه داشتن دمای سرورها ضروری می‌باشد. البته مشخصاتی همچون وجود سقف کاذب، کف کاذب و همچنین سیستم اطفاء حریق در برخی موارد توصیه شده است.
مسئله مهم در Data Centerها، امکان استفاده متقاضیان از سرورهای Data Center می‌باشد که در این بخش به آن می‌پردازیم.

نحوه در اختیار گرفتن یک سرور وب:
پس از اینکه متقاضی سرور، با شرایط قراردادی که Data Center مفاد آن را تنظیم کرده موافقت کرد، یک سرور در اختیار وی گذاشته می‌شود. بسته به نوع قرارداد سرور می‌تواند تنها شامل سیستم عامل و یا نرم‌افزارهای کمکی همچون نرم‌افزارهای FTP و یا Control Panel سایت باشد. در صورتی که این نرم‌افزارها بر روی سرور نصب نشده باشد، متقاضی خود باید این نرم‌افزارها را نصب کند. متقاضی اکثرا از طریق Remote terminalها و یا نرم‌افزارهای خاصی مانند PCAnywere سرور خود را از راه دور کنترل می‌کند. پس از نصب و تنظیمات نرم‌افزاری، سرور آماده سرویسدهی می‌شود و بر حسب نیاز متقاضی استفاده می‌شود.

نکته قابل توجه، کنترل سرورها توسط متقاضی از راه دور است. با توجه به این موضوع مسئولیت کلیه مسائل و مشکلات سرور از جمله از کار افتادن سرویس‌ها و نرم‌افزارها و یا حملات هکری به عهده متقاضی می‌باشد.
البته در شرایط خاص و پرداخت مبالغ معین متقاضی می‌تواند از خدمات Data Center استفاده کند.
هرچند در شرایط بحرانی همچون حملات گسترده که منجر به از کار افتادن تمامی سرورها شود، معمولا Data Center برای سرویسدهی به تمامی سرورها به مشکل برخورد می‌کنند که در این صورت طبق اولویت‌های خود اقدام به رفع مشکل می‌کنند.
آیا امکان راه‌اندازی چنین مرکزی در ایران وجود دارد؟ این سوالی است که در بخش بعد به آن می‌پردازم.

ضرورت راه‌اندازی Data Center در ایران
شرکت‌های ایرانی از روش‌های متفاوتی برای راه‌اندازی سایت‌های خود استفاده می‌کنند. برخی از امکانات ISP های داخلی استفاده می‌کنند. این روش علیرغم این که امکان پشتیبانی مناسبی را برای مدیر سایت فراهم می‌کند، اما از سوی دیگر به دلیل پایین بودن پهنای باند ISP های ایرانی و همچنین نامتقارن بودن اتصالات (پایین‌تر بودن پهنای باند ارسال نسبت به دریافت) و همچنین بالا بودن ترافیک در برخی ساعات خاص، عملا باعث کندشدن سایت می‌شود.
روش دیگر، استفاده از امکانات شرکت‌های خارجی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد، این روش‌ها علاوه بر بالا بردن هزینه‌ها، مشکلات خاصی را برای سایت‌های ایرانی به وجود آورده است که از مهمترین آنها می توان به مسائل امنیتی اشاره کرد که برای مدتی بزرگترین دغدغه مدیران سایتهای ایرانی بود.
همه راه‌حل‌هایی که برای راه‌اندازی سایت‌های ایرانی مورد بررسی قرار گرفت، دارای مشکلاتی بودند. البته مشکلاتی که در فصل قبل به آنها پرداختم، تنها مربوط به کاربران ایرانی این سرویس‌ها بود ولی راه‌حل‌های قبلی هزینه‌هایی را هم به شرکت مخابرات به عنوان بزرگترین ارائه دهنده خدمات اینترنت در ایران وارد می‌کند که در بخش‌های بعد به آن اشاره می‌شود.

مزایای راه‌اندازی Data Center در ایران

پایین آمدن ترافیک Gatewayهای شرکت مخابرات:
در حال حاضر بیش از 30 سرور در کشورهای غربی (اکثرا کانادا ، امریکا و انگلیس) در اجاره شرکت‌های ایرانی قرار دارد. ترافیک ماهانه هر سرور به طور متوسط 400GB می‌باشد که در مجموع بیش از 12000GB ترافیک به gateway های شبکه Data کشور وارد می‌کند. با توجه به این که اکثر بازدیدکنندگان این سایت‌ها ایرانی هستند، در حقیقت کاربر ایرانی، برای بازدید سایت ایرانی، علاوه بر این که باعث بالا رفتن ترافیک در gatewayهای شرکت مخابرات می‌شود، خود نیز متوسط زمان بیشتری را باید منتظر بماند.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

ماده و معنای لغوی شیطان :
مفسرین در ریشه و اشتقاق « شیطان» اختلاف کرده اند، برخی از ماده « شاط» و گروهی از ماده « شَطَن» دانسته اند و جهت اختلاف این است که هر دو ماده، مناسب معنای شیطان است. ابن اثیر « شاط» را در نهایه چنین معنا کرده است.
« شاطَ یَشیطُ» به معنای سوختن و به این حدیث استناد نموده است.
« اذا استشاط السُّلطانُ تَسَلَّطَ الشَّیطان» هر گاه آتش غضب بر سلطان چیره شود و مانند آتش گردد، شیطان بر او غلبه می کند.
در المنجد چنین آمده است « شَاطَ یَشیطُ شَیْطاً وَ شَیاطَهً وَ شَیطوُطَهً»
سوختن چیزی را گویند و « شاطتِ القِدْرُ» سوختن غذای درون دیگ و چسبیدن به آن را گویند و « اِسْتَشاطَ عَلیه» یعنی از شدت خشم آتشین شد.
در قاموس بعد از بیان مطالبی که از المنجد بیان شد می گوید : « شاطَ فُلانٌ» یعنی هلاک شد و از این ماده است شیطان و « أَشاطهُ وَ شَیَّطَهُ» سوزاند و هلاکش ساخت.و در ماده « شَطَن» می گوید : ریسمان طویل و « الشّاطِن» خبیث و « الشیطان» هر گردنکش متمردی از انس و جن و جنبندگان « شَیطَنَ وَ تَشَیطَنَ»
أی فَعَلَ فِعلَهُ : یعنی هر کس چنین کند ( گردنکشی کند یا خبث ورزد )در نهایه می گوید : اگر نون شیطان را اصلی بدانی از ماده « شَطَنَ» مأخوذ است به معنای دوری یا دور از خیر. یا از ریسمان طویل و اگر نون آن را زائد بگیری از « شاطَیشیطُ» است : هر گاه هلاک شود : یا از « اِستشاطَ غضباً» هر گاه در خشم شد.
در المنجد در ماده « شَطَنَ» می گوید : « شَطنهُ شطناً» وی را دور ساخت؛ و « شطنَ الرَّجل» از حق دور افتاد. « الشیطان» روح شریر.
راغب در مفردات می گوید : نون در شیطان اصلی است و از ماده « شطنَ» می باشد، به معنای « تباعد» و گفته شده نون در آخر آن زائد است؛ و ابوعبیده گفته است : « شیطان» هر سرکشی است از جن و انس و حیوانات « الشیطان اِسمٌ لِکلِّ عارمٍ من الجن و الانس و الحیوانات»

تعریف شیطان
فخررازی در تفسیر گوید : هر متمردی ککه از طاعت خدا دور باشد را شیطان گویند؛ و گفته شده است شیطان قدرتی است نابکار و بسیار بدکردار، که بر هر موجود گستاخ و سرکشی قابل اطلاق می باشد. در فرهنگ عرب، شیطان نیرو و روحی است پلید و سرکش، که به هر موجود گستاخ و نافرمان قابل اطلاق است، خواه از آدمیان باشد یا از پریان یا از چهارپایان.
شیطان روح شریر و متمرد است و به مناسبت دوری از خیر و رحمت خداوند، وصف شیطان بر او اطلاق شده است و بهتر آن است که شیطان را وصف بدانیم؛ و گفته شده شیطان خود به خود وجود ندارد، اسم بلا مسمّی و لفظی است معما، چنانکه سیمرغ نامی دارد و هیچ نشانی ندارد.

فرق شیطان با ابلیس چیست ؟
آیا شیطان همان ابلیس است ؟ پاسخ منفی است، یعنی شیطان غیر از ابلیس است. شیطان، آن چنانکه از موارد استعمال آن بدست می آید، موجودی است فتنه انگیز، موذی و مضر، که پیوسته در صدد آزار و اذیت و انحراف و گمراهی مردم است و بر ایجاد اختلاف و فساد، کوششی پیگیر و مستمر دارد، چنانچه خداوند می فرماید :
« انّما یریدُ الشیطانُ انْ یوقعَ بینکمُ العداوهَ و البعضاءَ »
ترجمه : شیطان پیوسته می کوشد تا در میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند.
اما ابلیس، به معنای مأیوس از رحمت خداست؛ و آن موجودی است سرکش و عصیانگر، که از نافرمانی و تمرد، دستور خداوند متعال را اطاعت نکرده و بر آدم خاکی سجده ننموده. ابلیس اسم خاص است برای عصاینگری که پس از سالها عبادت، بر اثر عدم انقیاد و تسلیم، یکباره از کاخ تکبر و انانیت فرو افتاد و برای همیشه از درگاه حق رانده شد. آدم را فریب داد و هم اکنونو با لشگریانش در کمین آدمیان است. عده ای پنداشته اند که شیطان همان ابلیس است، اما با توجه به معنای لغوی این دو واژه عربی، وبا عنایت به موارد استعمال آنها، به خوبی روشن می شود که این نظریه صحیح نیست. تعجب آن است که : بعضی از مترجمین، در قرآن و نهج البلاغه، گاهی ابلیس را به شیطان ترجمه کرده اند، که از باب حسن ظن می توان گفت : شاید توجه به مفهوم وسیع کلمه شیطان داشته اند، که بر هر موجود متمرد و سرکشی قابل اطلاق است. اگر در قرآن مجید و اخبار و روایات، گاهی از ابلیس تعبیر به شیطان شده است، از این جهت می باشد که ابلیس مشمول این وصف است یعنی موجودی است سرکش و متمرد.
یکی از دانشمندان در این زمینه می گوید : شیطان به معنای موجود شرور است و هم بر مخلوقات شرور، خواه از جن باشد و خواه از انسان، وو ابلیس از جن است. همانطور که در قرآن کریم، کلمه آدم، اسم خاص و عَلَم است برای آدم ابوالبشر و انسان و بشر اسم عام و اسم جنس است برای نوع بنی آدم، همین طور کلمه ابلیس اسم خاص و علم است برای رئیس شیاطین و جنیان و شیطان وجن اسم عام است برای آن نوع. در صدر آیه ۵۰ از سوره ۱۸ : الکهف، آمده است که » .واذ قلنا للملئکهِ اسْجدوا لأدمَ فسجدوا الّا ابلیس َ کانَ مِنَ الجنِّ ففسقَ عنْ امرِ ربِّهِ »
ترجمه : و یاد بیاور ای پیامبر ؛ زمانی را که ما به فرشتگان گفتیم : به آدم سجده کنید، همگی سجده نمودند مگر ابلیس که او از جن بود و از فرمان پروردگارش سرپیچید؛ و در آیه ۹۴ و ۹۵، از سوره ۲۶ : الشعراء آمده است :
« فَکُبْکِبُوا فیها همْ وَ الغاون و جنودُ ابلیسَ اجمعونَ»
ترجمه : در وقتی که جهنم برای گمراهان ظهور کند : پس همه معبودهای باطل و همه گمراهان به رو در آتش افتند و تمامی لشگریان ابلیس نیز به رو در آتش افتند.

نامهاو عناوین ابلیس چیست ؟
نامها و اسماء گوناگونی برای ابلیس ذکر کرده اند که بدین قرار می باشد :
۱- عزازیل که گویند : عبری و به معنی عزیز خدا و یا نام بُزی است که کفاره گناهان را بر او می گذارند و در وادی بایر وبی آب و علفی رها می کنند تا کفاره گناهان قوم را به موضعی نامعلوم ببرد و آن نقطه نامعلوم منتهی الیه گناهان است، ابلیس قبل از معلوم واقع شدن، دارای این نام بود.
۲- رجیم : چون ابراهیم او را در منی رجم و سنگسار کرد و یا اینکه توسط ملائکه یا به وسیله شهابهای آسمانی پرتاب شد.
۳- حارث
۴- ابومره( یا ابو قره و یا قتره ).
۵- ابوکردوس
۶- ابوخلاف
۷- ابودجانه
۸- ابوابینی ( چون لبینی نام دختر ابلیس بود ).
۹- نائل
۱۰- ابوالجانّ

ماهیت شیطان چیست ؟
در مفردات راغب درباب ماهیت شیطان آمده است که، شیطان از آتش است و دلیلش را آیه ای از قرآن ذکر کرده است، « وَ خَلَقَ الْجانَ مِن مَارج مِن نارٍ»
ترجمه : خداوند جن را از مخلوطی از آتش آفرید. از کلام راغب این مطلب را هم می توان استفاده کرد که پس شیطان از اجانین بوده است. کسانی که قائل به مجردات می باشند، می گویند : أجنه مجرداتی ارضی و سفلی هستند، زیرا : مجردات &ndash یعنی موجوداتی که نیاز به حیّز و مکان ندارند و در مکانها و محلها حلول نمی کنند &ndash یا عالی و منزه از تدبیر و تأثیر اجسامند یعنی « ملائکه مقرب» که مشائیون آنها را « عقول» و اشراقیون آنها را « انوار عالیه قاهره» می نامند و یا وابسته به تدبیر و تأثیر اجسام که مشائیون آنها را « نفوس سماویه» « یعنی قوای آسمانی» و اشراقیون « انوار مدبره» نورهایی که تدبیر می کنند می نامند.
والاترین موجودات مجرده، حمل کنندگان عرش می باشند که هم اکنونو شمارشان به چهار عدد میرسد و در روز قیامت به هشت بالغ می گردند، آنگاه به ترتیب، ملائکه گرداگرد عرش، ملائکه کرسی، ملائکه آسمانها، ملائکه کره اتیر (اتر) و هوا &ndash که در طبیعت نسیم و باد جای دارد، ملائکه کره زمهریر یعنی کراتی که سردند، ملائکه دریاها و کوهها، قراردارند آنگاه ارواح پائین تری که در اجسام نباتی و حیوانی تصرف و تأثیر می کنند در نظام خلقت مرتبتی را احراز کرده اند : پاره ای از این ارواح پائینی تابان و الهی و دارای اعمال نیک و اهل نیکی هستند، اینان عبارت از « اجنه صالحه» و موجوداتی نامرئی می باشند که کرداری شایسته دارند و پاره ای دیگر از ارواح پائینی، تیره و بدکار و بدخواه می باشند، اینان عبارت از « شیاطین» هستند.
یکی از دانشمندان در ماهیت شیطان گوید : شیطان در ابتدای امر قبل از عالم تکلیف به صورت فرشتگان بود و لهذا خطاب سجده نیز در زمره ملائکه به او وارد شد :
« ولقد خلقنکم ثم صورنکم ثم قلنا للملئکه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس لم یکن من السجدین»
ترجمه : و هر آینه تحقیقاً ما شما را آفریدیم، سپس شما را صورت بندی کردیم سپس به فرشتگان گفتیم : بر آدم سجده کنید، پس همگی آنان سجده کردند مگر ابلیس که او از سجده کنندگان نبود. شیطان چون خلقتش از آتش بود و از جمله جنیان بود که به صورت فرشته در ردیف آنها قبل از تکلیف بود، لهذا از امر خداوند تخلف جست :
« وَ اذ قلنا للملئکهِ اسجدوا لأدمَ فسجدوا الا ابلیسَ کانَ مِنَ الْجنِ ففسقَ عنْ أمرِ ربِّهِ أفتتخذونهُ و ذریته اولیاءَ مِن دونی و همْ لکمْ عدوّ بئسَ للظلمینَ بدلاً»
ترجمه : و زمانی که ما به ملائکه گفتیم : بر آدم سجده کنید، همگی سجده کردند مگر ابلیس که او از طائفه جن بود، لهذا از امر پروردگارش انحراف جست. آیا شما او را و فرزندان او را ولی و صاحب امر و فرمان خود اتخاذ نموده و مرا بر کنار گذاشته اید، در حالیکه ابلیس و فرزندان او دشمنان شما هستند، بد بدل و عوضی است ابلیس برای ظالمان، که او را به جای من برای خودشان ولی و صاحب اختیار قرار داده اند. چون روشن شد که شیطان از جن بوده است و از طرفی چون می دانیم : خداوند جن را از باد سوزان آفریده است طبق آیه « ولجانَّ خلقنهُ مِن قبلُ مِن نارِ السَّموم»
ترجمه : و سرنوشت جنیان رامااز پیش ازاین،ازبادآتشین آفریدیم؛ و طبق آیه :
« وَخَلقَ الجانَ مِن مارجٍ مِن نارٍ» ترجمه : و خداوند جنیان را از آتش متحرک ( گاز آتشین ) آفرید؛ و از طرفی دیگر می دانیم که خلقت انسان از خاک است
« ولقدْ خلقنا الانسانَ مِن سللهٍ من طین»
ترجمه : و هر آینه ما تحقیقاً انسان را از جوهره و عصاره ای از گل آفریدیم. بنایراین خلقت هر دوی آنها ( جن و انس ) از عالم طبیعت و کون و فساد و آلوده با شرور و نواقص خواهد گشت و قابل تکلیف الهی و انر و نهی وطاعت و مخالفت و بالاخره تحرک بسوی مقصد و مطلوب اصلی.
یکی از دانشمندان در رابطه با ماهیت شیطان می گوید : از ظاهر مقابله ای که میان جمله :
« وَلقَد خلقنا النسانَ مِن صلصالٍ مِن حماٍ مسنون» ترجمه : و همانا آفریدیم انسان را از گل خشک، از گل تیره ریخته شده.
و آیه بعد آن « وَالجانَّ خلقناهُ مِن قبلُ مِن نار السَّموم» برقرار شده این است که همان گونه که جمله اولی در صدد بیان اصل خلقت بشر است، جمله دومی هم در مقام بیان همین معناست. پس نتیجه این می شود که خلقت جانّ در آغاز از باد آتشین بوده است. حال آیا نسلهای بعدی هم مانند فرد اولشان از نار مسموم بوده، به خلاف آدمی که فرد اولش از گل خشک و افراد بعدش از نطفه او و یا جن هم مانند بشر است، از کلام خدای سبحان نمی توان استفاده کرد زیرا کلام خدا از بیان این مطلب خالی است. علامه مجلسی رحمه الله درباره حقیقت جن و شیطان می فرماید : اختلافی بین مسلمین نیست که شیطان و جن از اجسام لطیفی هستند که در برخی از جاها دیده می شود و دارای حرکات سریعی می باشند؛ و در مجرای خون بین آدم نیز می توانند حرکت کنند.


دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
اولین دوره رایگان هفته اول تیرماه بزرگترین مسابقهCLASH ROYALEتوسط TNTGAMING ادمین ها در حال اماده کردن قوانین مسابقات هستند ورودبه کانال مسابقات👇 https://telegram.me/joinchat/B0CW9j2v8CQVG1gCjT4RUA



  • ۰
  • ۰
تحقیق


لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:23

گروه دین و اندیشه: هدف از بعثت پیامبران ایجاد اخلاق حسنه و نیکو بود، حضرت محمد (ص) نیز به عنوان خاتم پیامبران مبعوث شد تا فضایل اخلاقی و خلقیات نیکو را تحقق بخشیده و رذایل اخلاقی را یادآور شود، شک نیست یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود .

رسول اکرم(ص) کاملترین انسان و بزرگ و سالار تمام پیامبران است. در عظمت پیامبر اسلام همین بس که خداوند متعال در قرآن آن حضرت را با یا ایها الرسول و یا ایها النبى مورد خطاب قرار داده و او را به عنوان انسانى الگو براى تمام جهانیان معرفى می کند، حضرت محمد(ص) به حق داراى اخلاقى کامل و جامع تمام فضایل و کمالات انسانى است .

شک نیست یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود. در طول زندگى او هرگز دیده نشد وقتش را به بطالت بگذراند . در مقام نیایش همیشه می گفت: « خدایا از بیکارگى و تنبلى و زبونى به تو پناه می برم» و مسلمانان را به کار کردن تشویق می کرد.

او همیشه جانب عدل و انصاف را رعایت می کرد و در تجارت به دروغ و تدلیس متوسل نمی شد، هیچگاه در معامله سختگیرى نمی کرد، با کسى مجادله و لجاجت نداشت و کار خود را به دیگری واگذار نمی کرد .

پیامبر اکرم (ص) نماد اخلاق تلاش برای تحقق انسانیت بخشایش و گذشت حریم قانون احترام به افکار عمومى پیامبر اکرم (ص) نماد اخلاق است حضرت محمد (ص) فضایل اخلاقی را تحقق بخشید سعه صدر از ویژگیهای بارز پیامبر اکرم (ص) است نگاهی به سیره های پیامبر اعظم ظهور نور نگاهی به سیره های پیامبر از نظر

الف : اجتماعی ب : اقتصادی ج : جهاد� : مدیریتی

بعد های اجتماعی :

1- نماز در نظر رسول خدا (ص)

2- تلا ش وفعالیت : 3- سادگی و بی الایشی : 4- پاکیزگی واراستگی : 5-عفو وگذشت : 6-معاشرت با مردم : 7- حقوق همسایه:

ب:اقتصادی

بعد های اقتصادی : 1-راهی برای مبارزه با فقر : 2- بر قراری عدالت اجتماعی :

ج: جهاد :

د : مدیریت :

بعد های مدیریت :

1- سعه سدر

: 2- نیروی انسانی

: 3- قانون :

مهیار های شایستگی در مدیریت اسلامی :

رسول راستین در کلام

امیرالمؤمنین علیه السلام

ویژگیهای اخلاقی رسول خدا(ص) برخورد با خشک مقدسی&zwnj

نظافت شخصی و عطر زدن و..

پیامبر و شوخ طبعی&zwnj

پیامبر

رحمت&zwnj

مردمداری&zwnj



دریافت‌فایل